رفتن به بالا

پایگاه خبری دزآفاق/ اخبار سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۹ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 17 May
  • دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۹
  • کد خبر : 7981
  • مشاهده : 16 بازدید
  • یادداشت روز
  • چاپ خبر : دزفول بهشت رایگان گردشگران ( بخش اول )

رشد و توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از راهکارهای عملی رهایی از اقتصاد تک محصولی و متنوع‌سازی منابع درآمدی باید بیش از پیش مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران شهرستان قرار گیرد   دزفول جز شهرهای برتر کشور از نظر میراث فرهنگی و گردشگری است که علاوه بر جذب گردشگر داخلی پتانسیل جذب گردشگر بین‌المللی […]

رشد و توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از راهکارهای عملی رهایی از اقتصاد تک محصولی و متنوع‌سازی منابع درآمدی باید بیش از پیش مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران شهرستان قرار گیرد

 

دزفول جز شهرهای برتر کشور از نظر میراث فرهنگی و گردشگری است که علاوه بر جذب گردشگر داخلی پتانسیل جذب گردشگر بین‌المللی را دارد.

 

اما مسئله اصلی این می‌باشد که چرا با توجه به پتانسیل بالای دزفول در زمینه جذب گردشگر و حوزه گردشگری بهره مندی اقتصادی در شهرستان در راستای اشتغال و درآمد پایدار صورت نگرفته است‌

 

بر اساس اعلام مسئولان شهرستان دزفول به ویژه رئیس شورای شهر و شهردار دزفول قریب به ۲ میلیون نفر امسال نوروز به دزفول سفر کرده اند.

 

بر اساس آمار اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خوزستان سال گذشته ( نوروز ۱۴۰۲ ) سه‌میلیون و ۶۱۶ هزار و ۹۷۸ نفر در ایام نوروز به شهرستان دزفول سفر کرده‌اند که پس از شوشتر در جایگاه دوم بیشترین تعداد سفرهای نوروزی در استان قرار گرفت.

 

این آمار نشان میدهد تعداد مسافران نوروزی در دزفول نسبت به سال گذشته کاهش داشته که البته ۲ موضوع یکی همزمانی ایام نوروز با ماه مبارک رمضان و دیگری وضعیت آب و هوایی روزهای ابتدایی تعطیلات نوروز در کاهش سفرهای موروزی تاثیر داشته است.

 

اما نکته مهم این است که نباید صرفا به آمار عددی اکتفا کرد و اینکه دزفول رتبه اول یا دوم و یا سوم حضور مسافران نوروزی را داشته باشد مهم نیست آنچه اهمیت دارد بهره‌مندی اقتصادی در راستای ایحاد اشتغال در حوزه گردشگری است و با کاهش امار نسافران نوروزی نباید ناامید شد و با افزایش نه نباید خوشحال.

 

اگر بخواهیم در حوزه گردشگری فقط و فقط صرفا به دنبال آن باشیم که بگوییم امسال مثلا n میلیون نفر به شهرمان سفر کرده و دزفول رتبه اول را دارا بوده ، میشود همانند سیاستهای بلاگری در حوزه گردشگری ، در حالی باید نگاه به گردشگری همراه با پیوست اقتصادی باشد و اگر حرف از توسعه گردشگری جهت ایجاد اشتغال و درآمدزایی میشود باید گردشگری ما پیوست اقتصادی داشته باشد.

 

نگاه به آمار فروش چیپس و پفک و فلافل و سمبوسه و نگاه بلاگری و صرفا تبلیغات اماکن گردشگری عاید اقتصادی برای شهرستان ندارد و با این نگاه بین اینکه ۲ میلیون مسافر به دزفول بیاید و یا ۲۰ میلیون مسافر هیچ توفیقی وجود ندارد.

 

حتی کارشناسان حوزه گردشگری در دزفول به افزایش فروش یک سوپر مارکتی در ایام نوروز اشاره میکنند که آن را از آثار توسعه گردشگری میدانند در حالی که این نوع درآمد یک درآمد غیرمستقیم است و ارزش افزوده ای برای شهر ندارد.

 

در واقع دزفول تبدیل شده به بهشت رایگان گردشگران که با کمترین هزینه و پرداختی از تمام مناطق دزفول دیدن میکنند بدون اینکه پولی به اقتصاد شهر اضافه شود.

 

مثلا شهرداری اصفهان یک سوم بودجه سال خود را از محل درآمد گردشگری ایام نوروز کسب میکند اما آیا شهرداری دزفول توانسته چنین درآمدی از ۲ میلیون مسافر نوروزی داشته باشد ؟ اساسا آمار جامعی از درآمد شهرداری در ایام نوروز وجود دارد

 

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها