- دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
- کد خبر : 1445
- مشاهده : 233 بازدید
- اخبار جهان
در چارچوب یک قرارداد کلان اقتصادی و تجاری میان اسرائیل و چین، برای نخستین بار چین از روز پنجشنبه ۱۱ شهریور اداره یکی از اسکلههای حساس در یکی از بنادر مهم بازرگانی اسرائیل را در دست گرفت. به گزارش رویترز، چین مدیریت انحصاری اسکله «بِی پورت» در بندر حیفا، واقع در شمال اسرائیل را آغاز […]
در چارچوب یک قرارداد کلان اقتصادی و تجاری میان اسرائیل و چین، برای نخستین بار چین از روز پنجشنبه ۱۱ شهریور اداره یکی از اسکلههای حساس در یکی از بنادر مهم بازرگانی اسرائیل را در دست گرفت.
به گزارش رویترز، چین مدیریت انحصاری اسکله «بِی پورت» در بندر حیفا، واقع در شمال اسرائیل را آغاز کرد.
قراردادی که بر اساس آن، گروه عظیم شرکتهای چینی شانگهای، موسوم به «اسآیپیجی»، اسکله «بِی پورت» را اداره میکند، به مبلغ یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار است.
بر خلاف قرارداد ایران و چین که رسانه های مختلف از جمله بی بی سی و صدای آمریکا با راه اندازی کارزار رسانه ای به دنبال تحت الشعاع قراردادن آن بودند اما نسبت به این قرارداد سکوت کردند
همان زمان یعنی انعقاد قرارداد ایران و چین اعلام کردیم این قرارداد بهترین راه برای بی اثر کردن تحرمیهاست و همین موضوع باعث نگرانی آمریکا و اروپا را بدنبال داشته است.
حیفا یکی از مهمترین بنادر اسرائیل و منطقه در بخش شرقی مدیترانه است. قرار گرفتن مدیریت انحصاری اسکله جدید آن در دست کارتل عظیم چینی، امکان خواهد داد تا حجم و ابعاد کانتینرهایی که در این بندر لنگر میاندازند، به ۱۸ هزار کانتینر و یا حتی بیشتر افزایش یابد.
به نوشته رویترز، هدف اسرائیل از واگذار کردن مدیریت بنادر و فروش آن به چین از طریق ساخت اسکلههای مدرن، کاهش هزینهها و همچنین کوتاه کردن زمان انتظار برای تخلیه کشتیها است.
۹۹ درصد از کل کالاهای وارداتی به اسرائیل از طریق این دریا انتقال مییابد؛ امری که اسرائیل برای حفظ رشد اقتصادی خود نیازمند ارتقای آن است.
خانم مراو میخائیلی، وزیر راه و ترابری و رهبر حزب میانه اسرائیل، در بیانیهای ابراز اطمینان کرد که این همکاری جدید میان اسرائیل و چین، در شکوفایی اقتصادی کشورهای همسایه در خاورمیانه نیز موثر خواهد بود این ابراز اطمینان در حالی است که دولت اسراییل نسبت به قرارداد ایران و چین ابراز نگرانی کرد
توافق ساخت و واگذاری مدیریت این اسکله جدید دریایی در زمان دولت بنیامین نتانیاهو با چین امضا شد؛ این در حالی است که دونالد ترامپ، دوست و حامی نزدیک بنیامین نتانیاهو، مناسبات بسیار پرتنشی با چین داشت.
جالب است در همان ایام یعنی انعقاد قراردا ایران و چین پروپاگاندای رسانه ای ضد ایران تلاش میکرد اخبار کذب واگذاری جزیره کیش را به جامعه القا کند.
اما سوال اینجاست قرارداد با چین فقط برای ایران نگران کننده بود ؟
نظرات