جمعه / ۳۰ آبان / ۱۴۰۴
×

دکتر عصار، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول، با ابراز نگرانی از افزایش مصدومان حوادث ترافیکی در این شهرستان، گفت: براساس گزارش دریافتی از مرکز فوریت‌های پزشکی، طی ماه‌های اخیر تعداد مصدومان ناشی از حوادث موتورسیکلت در دزفول به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.   وی افزود: «تعداد مصدومان موتورسیکلت‌سوار در دزفول حدود دو برابر سرنشینان […]

افزایش مصدومان حوادث موتورسیکلتی در دزفول به حد هشدار رسید
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۴
  • دکتر عصار، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول، با ابراز نگرانی از افزایش مصدومان حوادث ترافیکی در این شهرستان، گفت: براساس گزارش دریافتی از مرکز فوریت‌های پزشکی، طی ماه‌های اخیر تعداد مصدومان ناشی از حوادث موتورسیکلت در دزفول به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

     

    وی افزود: «تعداد مصدومان موتورسیکلت‌سوار در دزفول حدود دو برابر سرنشینان خودروهاست و بیشترین سهم آسیب‌دیدگان حوادث ترافیکی را این قشر به خود اختصاص داده‌اند.»

     

    معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به حجم بالای تردد موتورسیکلت در سطح شهرستان اظهار داشت: «براساس آمارهای غیررسمی، بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در دزفول در حال تردد هستند؛ رقمی که حتی از تعداد کل خانوارهای شهرستان نیز بیشتر است و نشان‌دهنده وابستگی گسترده شهروندان به این وسیله نقلیه است.»

     

    دکتر عصار در ادامه گفت: «در سال ۱۴۰۳، مجموع حوادث ترافیکی منجر به مصدومیت موتورسواران در دزفول ۳۷۰۰ مورد گزارش شده است، در حالی که تنها در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۴، این رقم به ۲۱۳۳ مورد رسیده است.»

     

    وی همچنین با اشاره به آمار گروه آمار معاونت بهداشت افزود: «تعداد مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی شهرستان دزفول از ۸۲ مورد در سال ۱۴۰۲ به ۱۲۱ مورد در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته که زنگ خطری جدی برای سلامت و ایمنی جامعه به شمار می‌رود.»

     

    معاون بهداشت دانشگاه، حوادث ترافیکی را یکی از عوامل تهدیدکننده جوانی جمعیت دانست و تصریح کرد: «بیشترین قربانیان این حوادث، جوانان فعال جامعه هستند. مرگ یا معلولیت ناشی از تصادفات جاده‌ای، نه‌تنها منجر به کاهش مستقیم جمعیت جوان می‌شود، بلکه پیامدهای روانی، اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای برای خانواده‌ها و جامعه به همراه دارد.»

     

    وی بر ضرورت اجرای قوانین مربوط به تردد موتورسیکلت، ترویج خودمراقبتی، ارتقای فرهنگ پیشگیری از حوادث ترافیکی و افزایش ایمنی جاده‌ها تأکید کرد و افزود: «ساختار فیزیکی موتورسیکلت و نبود پوشش حفاظتی مناسب باعث می‌شود حتی در تصادفات با شدت متوسط، صدمات جدی و گاه جبران‌ناپذیری مانند ضربه به سر، شکستگی اندام‌ها و آسیب‌های نخاعی برای موتورسواران و ترک‌نشینان رخ دهد.»

     

    دکتر عصار در پایان با تأکید بر ضرورت اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی در زمینه سن قانونی استفاده از موتورسیکلت، اخذ گواهینامه و رانندگی ایمن، از شهروندان خواست نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی، رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و پرهیز جدی از ترک‌نشینی کودکان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *