یادداشت روز
کد خبر : 2542
چهارشنبه - ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶

فرهنگ و توسعه گردشگری(قسمت اول)

/ امیر قنبرزاده /

با استفاده از مقاله دکتر ماهور گیلانی، دکترای مدیریت رسانه

فرهنگ را در دیدگاه بارنت و مردم شناسی، مجموعه‌ای پیچیده میدانند شامل: دانش ها، باورها، هنر، قوانین، اخــلاق، آداب ورســوم و دیگر قابلیت‌ها و عادت‌هایی که انســان به عنــوان عضو جامعه آن‌ها را فرا میگیرد؛ به بیان دیگر میتوان گفت فرهنگ عصاره‌ی زندگی اجتماعی انسان است و در تمامی افکار، اهداف، معیارها، ارزش‌ها، فعالیت‌های انسان و ضوابط فردی و اجتماعی منعکس می‌شود.

به عبارت دیگر: «فرهنگ مجموعه‌ی پیچیده‌ای است از معلومات، معتقدات، هنرها و اخلاق، قوانین، آداب و رسوم و تمامی تمایلات، قابلیت‌ها و عادات که انسان در حالت حضور در اجتماع کسب می‌نماید.

توسعه نیز عملی است پیچیده که در آن جامعه وارد عصر جدیدی میشود همراه با افزایش ظرفیت‌ها و ایجاد زیر ساخت‌ها و پیشرفت در تمام ابعاد.

توسعه گردشگری نیز به معنای رشد کمی و کیفی در تاسیسات گردشگری، شناسایی و بهره برداری جاذبه‌های گردشگری، به کار گیری چشم انداز دراز مدت و همچنین برنامه‌های کوتاه مدت جهت رونق گردشگری و افزایش تعداد گردشگران در منطقه است که خود باعث توسعه اقتصادی و افزایش درآمد و اشتغالزایی خواهد بود.

بــرای درک رابطــه گردشگری و فرهنگ باید خاستگاه و نقطه مشترک این دو را که به تعبیری همان ((جامعه)) است مورد بررسی قرار داد.

جامعه نوعی یکپارچگی اجتماعی است که نشأت گرفته از روابط اجتماعی اســت که برخلاف روابط طبیعی، اموری قطعی نیســتند و هر لحظه امکان دارد بسته به شرایط تغییر کنند

در سیستم‌های انســانی به علت وجود اختیار و آگاهی، قطعیت در تصمیم گیری و تصمیم گیری ها وجود ندارد و انســان در شــرایط معین میتواند به یک عامل مشخص، پاسخ‌های متفاوتی بدهد و این پاسخ‌های متعدد، چیزی منافی امر اختیار، زنده بودن و پویایی اجتماعی نیست.

بــا تعدد و وجود گزینه‌های متفاوت جهت تصمیم گیری در شرایط مختلف اجتماعی اســت که پدیده‌ای به نــام (انتخاب) معنا پیدا میکنــد.

انتخاب هــای گوناگون برمبنای ارزش‌های فکری مختلف افراد صورت میگیرند که در واقع فرهنگ شکل دهنده ارزش‌های گوناگــون برای افــراد و جوامع مختلف اســت.

بنابراین ملاحظه میشود که بین گردشگری و فرهنگ رابطه تنگاتنگی وجود دارد.

ادامه دارد در بخش دوم